سالم کالا
 

آیا می دانید مواد مدر یا همان مواد ادرار آور چه هستند؟

يكشنبه, 24 اسفند 1399

به موادی که با مصرف آنها باعث می شوند که ادرار شما افزایش پیدا کند و بدن مقداری از آب ذخیره شده اش را دفع کند، مواد ادرار آور می گویند. بعضی از سبزیجات و میوه ها دیورتیک ( ادرار آور) هستند و بهتر است به جای مصرف دارو از این مواد غذایی استفاده کرد که به صورت طبیعی ادرار شما را افزایش دهند.
دارو های دیورتیک ( ادرار آور) اغلب توسط پزشک تجویز می شود، اما مواد غذایی و نوشیدنی های خاصی وجود دارند که دارای اثرات طبیعی ادرار آور بوده و می توانند از جمع شدن آب اضافی و بروز آماس و ورم کردگی در بدن جلوگیری کنند. خوراکی های با خاصیت ادرار آوری، به کاهش فشار خون کمک می کنند، این خوراکی ها با کاهش مایعات اضافی بدن به کاهش وزن بدن و روی هم رفته به سلامتی فرد کمک می کنند.

سبزیجات ادرار آور:


سبزیجات، منابع غنی از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر می باشند و بنا به گفته کارشناسان سبزیجاتی که حاوی ترکیبات طبیعی دیورتیک می باشند عبارتند از : چغندر، سبزیجات برگ پهن و دارای رنگ سبز، نخود سبز، تره فرنگی، کلم بروکسل، کدو تنبل، پیاز، کلم، مارچوبه و سیر. از طرفی سبزیجاتی نیز وجود دارند که به علت داشتن آب فراوان، سبب ادرار فراوان شده ودر نتیجه از جمع شدن آب اضافی در بدن و بروز اِدِم جلوگیری می کنند این سبزیجات عبارتند از کرفس، خیار، پیاز، گوجه فرنگی و کاهو.

انواع چای ادرار آور:


چای سبز و چای سیاه هر دو طبیعتاً دارای خاصیت دیورتیک بوده و از زمانهای بسیار قدیم در چین مورد استفاده قرار می گرفته اند. در حالیکه چای دارای خاصیت ادرار آور می باشد اما اضافه کردن گیاهان دارویی به آنها می تواند این خاصیت را در آنها دو چندان نماید. بطور مثال می توان با اضافه کردن برگهای جعفری به چای، خاصیت مدّر بودن آنرا دو چندان نمود. بنا به گفته کارشناسان برای تهیه کردن چای های گیاهی دیورتیک و به منظور موثر بودن آنها باید گیاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و یک قاشق چای خوری از آنرا درون آب جوش ریخته و اجازه دهید تا به مدت 5 الی 10 دقیقه دم بکشد( برای برگ و گل) و برای ریشه گیاهان مدت10تا20 دقیقه زمان برای دم کشیدن لازم است؛ روزانه 2 الی 4 فنجان از این دم کرده ها را بنوشید.

ارسال نظر