سالم کالا
 

گردوپلو شهرکردی

شنبه, 20 شهریور 1400

مواد لازم برای چهار نفر

برنج: ۳ پیمانه
گوشت: ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
گردو: ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
زرشک: به مقدار لازم
کره و روغن: به مقدار لازم
زعفران: به مقدار لازم
نمک، زردچوبه و فلفل‌سیاه: به مقدار لازم
هل: یک عدد

طرز تهیه

برای تهیه گردو پلو با گوشت، گردو‌ها را درشت خرد کنید و آن‌ها را برای یک ساعت در آب خیس کنید تا پوست روی آن‌ها به‌راحتی جدا شود. گوشت رشته‌ای خرد شده را با فلفل سیاه و زعفران مخلوط کنید و برای چند ساعت کنار بگذارید تا مزه‌دار شود. یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و در یک قابلمه روی حرارت متوسط تفت دهید تا آب آن بخار شود. سپس کمی روغن در قابلمه بریزید و پیاز را برای یک تا دو دقیقه تفت دهید تا نرم و سبک شود. در ادامه گوشت مزه‌دار شده را به پیاز سرخ شده بیفزایید و آن‌ها را خوب با هم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. دو لیوان آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید تا گوشت روی حررات ملایم گاز بپزد.

برنج را از یک تا دو ساعت قبل در آب و کمی نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کنید و در یک قابلمه آب جوش بریزید تا برنج روی حرارت متوسط رو به زیاد برای هفت تا ۱۰ دقیقه بپزد و مغز دانه‌های آن نرم شود. برنج را آبکش کنید. پیاز دوم را نگینی خرد کنید و با کمی روغن در یک تابه بریزید تا کمی تفت بخورد. سپس زردچوبه و نمک را به آن بیفزایید و مواد را خوب با هم تفت دهید تا بوی ادویه بلند شود. گردو‌های خیس خورده را به مواد داخل تابه اضافه کنید و تفت دادن را برای یک تا دو دقیقه ادامه دهید. سپس زرشک از قبل خیس خورده را در تابه بریزید و مواد را با هم سرخ کنید. در نهایت، گوشت پخته شده را در تابه بریزید و هل و زعفران باقی‌مانده را به آن‌ها اضافه کنید. شعله گاز را پس از چند دقیقه خاموش کنید.

ته‌دیگ مورد نظر خود را در قابلمه بچینید و سپس برنج و مواد گوشتی را به‌صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا بخار کند؛ سپس حرارت را ملایم کنید و دم‌کنی بگذارید تا گردو پلو برای نیم ساعت دم بکشد.

نکات مهم

شما می‌توانید برنج را جدا دم کنید و در نهایت مخلوط گوشت و گردو را با زعفران و زرشک روی آن بریزید.

برای تهیه گردو پلو با مرغ، در ابتدا یک قطعه ۲۵۰ گرمی مرغ تکه‌ای را با پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران سرخ کنید و آن را کنار بگذارید. سپس گردو‌ها را کمی تفت دهید تا نرم شوند. در ادامه یک عدد پیاز خرد شده را به گردو‌ها بیفزایید و آن‌ها را خوب تفت دهید تا پیاز‌ها طلایی شوند. مرغ سرخ شده را به‌همراه دو قاشق غذاخوری رب انار و اندکی آب به گردو و پیاز سرخ شده اضافه کنید و مواد را برای یک تا دو دقیقه دیگر بپزید. سپس این مخلوط را به‌صورت لایه لایه با برنج دم کنید. برای تزئین گردو پلو با مرغ نیز می‌توانید زرشک را با کمی شکر، نمک و اندکی آب لیمو تفت دهید و مقداری گردوی درشت خرد شده با دست را به آن اضافه کنید.

منبع: برترین‌ها

ارسال نظر