به لطف پیشرفت های پزشکی و بهداشت عمومی در دهه های اخیر، طول عمر انسان نسبت به 100 سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است. اما این افزایش طول عمر با افزایش برخی بیماری ها همراه بوده است. تغییر سبک زندگی در سال های اخیر موجب گسترش بیماری هایی مانند دیابت نوع2، چاقی، و بیماری های مزمن کبدی شده است.

ریسک فاکتور کلیدی برای این بیماری ها سبک غذایی غربی، یعنی مصرف غذا هایی با میزان کالری بالا و سرشار از قند، چربی های ترانس و اشباع شده، نمک ها و افزودنی های غذایی، و در عوض کاهش کربوهیدرات ها، فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. بیشتر از یک سوم بزرگسالان در سراسر جهان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند.

 

ما در حال حاضر به نوعی با پاندمی بیماری های مرتبط با سبک زندگی (pandemic of lifestyle-associated diseases) مواجه هستیم. این موضوع اثبات شده است که در افراد دارای اضافه وزن نوعی از التهاب مزمن موسوم به meta inflammation وجود دارد که این التهاب مزمن، علت اصلی استعداد ابتلای افراد چاق به طیف وسیعی از اختلالات و بیماری های مرتبط با سندروم متابولیک می باشد.

التهاب و ایمنی

مطالعات اخیر از مفهومی جدید پرده برداشته است. این مطالعات بر این نکته متمرکز شده اند که التهاب الزاما یک فرآیند گذرا نیست، بلکه می تواند از طریق القای پدیده ای موسوم به TRAINED IMMUNITY اثرات بلند مدتی داشته باشد. رویداد TRAINED IMMUNITY به واسطه ی اثرات بلند مدت تغییرات اپی ژنتیک و متابولیک سلول های ایمنی ذاتی و پیش سازهای آن ها اتفاق می افتد و در نتیجه در برابر پاتوژن ها پاسخ های غیر اختصاصی ایجاد می کنند.

مطالعات تاکنون به وضوح نشان داده اند، در درصد کمی از افرادی که به فرم شدید COVID19 مبتلا می شوند، التهاب افسار گسیخته و طوفان سایتوکاینی منجر به نارسایی حاد ریه و دیسترس حاد تنفسی و اختلال عملکرد چندین ارگان حیاتی می شود. از سوی دیگر افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر دیابت و فشار خون بالا و البته وزن بالا بیشتر در خطر مرگ در نتیجه ابتلا به کووید 19 می باشند. بنابراین در کنار تمامی تلاش ها برای یافتن درمان مناسب، آموزش گسترده در مورد اصلاح سبک زندگی ضروری تر است.

همگان باید بدانند با اصلاح سبک زندگی خود می توانند به لطف عملکرد صحیح سیستم ایمنی خود ریسک ابتلا به سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، را کاهش دهند و البته با کمترین میزان آسیب و هزینه با ویروس های مرموزی مانند SARS-CoV2 مقابله نمایند.

 

رمز گشایی از علت مرگ و میر بالا در بین  بیماران مبتلا به کووید19 مبتلا با  چاقی و دیابت

نقش پنهان اینفلامازوم NLRP3 در تشدید کووید19 مرتبط با چاقی

کووید19، بیماری ناشی از SARS-CoV-2 ، طیف بالینی گسترده ای را در بر می گیرد  که در بدترین حالت ،وقوع پدیده ای مخرب موسوم به طوفان سایتوکاینی، سندرم دیسترس حاد تنفسی حاد، اختلال عملکرد ارگان های حیاتی و در نهایت مرگ را شامل می شود. در این بین داده های اپیدمیولوژیک نشان می دهند که چاقی و دیابت از جمله عوامل اصلی خطر مرتبط با مرگ و میر بالا هستند.

اینفلامازوم NLRP3 یک تنظیم کننده اصلی است و نقشی اساسی در پاتوفیزیولوژی چاقی یا دیابت دارد. تکثیر SARS-CoV2 در طیف وسیعی از سلول ها را میتوان در کنار مشاهدات فراوانی مبنی بر فعال نمودن مستقیم و غیر مستقیم اینفلامازوم توسط سایر بتاکرونا ویروس ها قرار داد و نتیجه ای بی نهایت مهم گرفت: علت ایجاد طوفان سایتوکاینی شدید، که متعاقبا ARDS و اختلال عملکرد ارگان های مختلف را ایجاد و در نهایت بیمار را به کام مرگ می کشاند، فعال شدن بمب ساعتی کارگزاری شده در سلول ها یعنی اینفلامازوم می باشد.

بنابراین از نظر پیشگیری بی تردید آموزش های گسترده در مورد اصلاح سبک زندگی و تشویق افراد برای کاهش وزن می تواند تا حدود زیادی بار سنگین اقتصادی اجتماعی ناشی از درمان و مراقبت از بیماری هایی نظیر سرطان و کووید 19 را کاهش دهد. از سوی دیگر داروها و ترکیبات مهار کننده ی اینفلامازوم NLRP3 هم اکنون در قالب کارآزمایی های بالینی در حال بررسی از نظر ثمربخش بودن در روند درمان بیماران مبتلا به کووید 19 می باشند.

 

توضیح شکل: این شکل رابطه بین دیابت – ارتباط چاقی و دیابت – و پاسخ به SARS ‐CoV2 را نشان می دهد. دیابت حساسیت به تشدید COVID ‐ 19 را در طول یک پاسخ التهابی متابولیکی بیش از حد افزایش می دهد که حداقل تا حدی توسط کمپلکس اینفلامازوم  NLRP3 تنظیم می شود. اینفلامازوم NLRP3 همچنین تنظیم کننده اصلی طوفان سیتوکین و پیروپتوز است که هر دو توسط SARS CoV2 برانگیخته می شوند.

منبع: 

https://parspeyvandco.com/articles/?compare=26851