سالم کالا
 

نیترات و نیتریت چیست؟

نیترات و نیتریت چیست؟
با توجه به صنعتی شدن جوامع و پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در زندگی انسان ها ایجاد شده که بعضا خوب و در بعضی موارد دیگر برای انسان ها مضر است.

یکی از این تغییرات اثر گذار تغییر در نحوه ی کشاورزی و تغذیه ماست ، صنعتی شدن کشورها با وجود اینکه به راحتی انسان ها کمک کرده اما در روی دیگر قضیه با تاثیر منفی در سیستم اکولوژی جوی باعث بوجود آمدن سمومی مضر برای انسانها شده که در دراز مدت باعث بوجود آمدن بیماری های متاسفانه خطرناک و ناعلاج گردیده است.

یکی از این موارد سموم نیترات و نیتریت هستند.

بنا به توضیح ویکی پدیا :"نیترات یک ماده شیمیایی به فرمول NO3- است. نیترات اکسیده‌ترین شکل نیتروژن است که در سیستم‌های طبیعی یافت می‌شود. "

نیترات ماده ایست بدون رنگ ، بو و طعم که تشخیص آن بدون آزمایش ممکن نیست.

گیاهان از نیتروژن برای سنتز پروتیئنهای لازم برای رشد خود استفاده می کنند و این ماده را با جذب مستقیم از زمین و به شکل نیترات یا در ترکیب با سایر مواد به دست می آورند.

نیترات به صورت نیترات سدیم و نیترات پتاسیم به عنوان کود کشاورزی نیز به کار می‌رود که این مسیله سبب افزایش این ماده در خاک و آب های زیر زمینی می شود.

نیترات به طور کلی برای بدن بی ضرر است اما مشکل از جایی شروع می شود که با بالارفتن سطح نیترات در بدن باعث می شود که این ماده در بدن تبدیل به سموم نیتریت و نیتروسامین شود که برای انسان مضر است

متاسفانه نیترات به صورت گسترده ای آب های زیر زمینی را آلوده می کند و از طرف دیگر فاضلاب های انسانی که به درستی دفع نشده ،فرایند های صنعتی و سوزاندن سوخت های فسیلی نفت و گاز نیز باعث ایجاد سموم آمونیاک و اسید نیتریک می شوند که تبدیل به باران های اسیدی می شوند و متاسفانه بدلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای کشاورزان روش کشاورزی نوین و صحیح کمتر مورد توجه قرار گرفته .

اما این مسایل ما را بر آن داشت تا با همکاری و مجوز از وزارت کشاورزی با تولید و برداشت اصولی و علمی محصول گامی نوین را در ارایه محصولات کشاورزی ارایه دهیم .

ما ابتدا میزان نیترات و سموم محصول را در آزمایشگاه های پیشرفته اندازه گیری کرده و درصورت نداشتن و یا حداقل مجاز بودن ،وارد مرحله سورت شدن و شسته شدن ، قارچ زدایی و بسته بندی می کنیم .

ما امید و باور داریم که تغذیه سالم حق همه انسان ها و کودکان ماست و در گسترش آن از هر تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

به امید داشتن جامعه ای سالم ...

 

 

نظر خود را ارسال کنید